آمار پخش پایگاه خبری شیعه ایران ناوگان حمل و نقل درون شهری رشت - پرسه در طاهرگوراب
X
تبلیغات
رایتل
جمعه 23 فروردین‌ماه سال 1387

به فرموده ریاست محترم جمهوری اسلامی، جناب دکتر احمدی نژاد، قرار بر این بود که پس از سهمیه بندی بنزین، ناوگان درون شهری بهبود یابد.

این ناوگان عبارتست از: اتوبوس واحد، مترو، تاکسی و ....

آنچه مسلم و مبرهن است، در شهر رشت به دلیل موقعیت جغرافیایی نمی توان مترو احداث کرد، زیرا برای احداث مترو نیاز به کندن زمین به اندازه عمیق است و این در حالیست که با کندن حداکثر دو متر، به آب خواهیم رسید. بنابراین گزینه ی مترو در این استان و در کل شمال کشور منتفی است. اضافه شدن تاکسی که حالت عادی را طی می کند و نسبت آن به شهر های دیگر برقرار است.

امّا اتوبوس های شرکت واحد همچنان در شهر رشت بسیار کم یافت می شوند. آنجایی که باید خیابان ها و مسیرهای اصلی دارای اتوبوس درون شهری باشند، متأسفانه با کمترین امکانات روبرو است. در منطقه جنوب شهر که مردم کمترین اتومبیلهای شخصی سالم را دارا هستند و هر کدامشان قاعدتاً دارای اتومبیلی با مصرف 15 لیتر به بالا در هر صد کیلومتر می باشند، اتوبوس های شرکت واحد را نیز کمتر مشاهده می کنید. در منطقه حمیدیان که در قسمت جنوب غربی شهر رشت واقع شده است، ظاهراً از امکانات بهتری برخوردار است، در ساعات اولیه روز و بعداز ظهردر مسیر حمیدیان به شهرداری و در ساعات تعطیلی ادارات و نیز شبها از ساعت 7 الی 10 شب از مسیر شهرداری به حمیدیان دچار مشکل رفت و آمد مسافران درون شهری می باشد. اتوبوسهای شرکت واحد به اندازه کافی در این منطقه وجود ندارد. تقریباً چهار اتوبوس به گفته اهالی حمیدیان در مسیر حاضر است که با احتساب ساعت هر پانزده دقیقه فقط یک اتوبوس حرکت می کند. حال آنکه در همین پانزده دقیقه به اندازه سه اتوبوس مسافر معطّل می گردند. تاکسیها متأسفانه فقط در ساعات اولیه روز و حداکثر تا ساعت 6 بعداز ظهر مشغول بکارند و بعد از آن همگی به استراحت می روند. معلوم نیست چرا اتحادیه تاکسیرانی، در این مورد اقدامی نمی نماید؟

کمربندی شهید بهشتی حدفاصل میدان شهدای گمنام(یخسازی) تا میدان مصلّی (توشیبا) با آنکه تقریباً دارای مسیر تقریبا طولانیست و دو میدان انتظام(رازی) و نیز فلکه گاز در حد فاصل این دو میدان بزرگ و شلوغ قرار دارند، فقط دارای یک اتوبوس است که متأسفانه ساعت درستی برای حرکت ندارد. ایستگاه مشخصی نیز در مسیر وجود ندارد و معلوم نیست بر پایه چه قانونی در مسیر توقف و مسافر پیاده می کند؟ در حالیکه اکنون فرصت آن است جایگاههایی را برای اتوبوس در این خط مشخص کنند تا مسافران بخوبی بدانند در کجا پیاده و یا سوار شوند. از سویی مکانی باید احداث شود که جلوی حرکت اتومبیل های سواری را در حین حرکت نگیرد. لپ کلام اینکه مسافران این خط شانسی باید چشمشان به مال این اتوبوس روشن شود.

مسلماً ریاست محترم جمهوری به دیار سرسبزمان بودجه ای را برای حمل و نقل درون شهری در نظر گرفته اند که اکنون باید مسئولین شهرداری و شورای شهر پاسخگوی این مسئله باشند.